Megoldást indító gondolatok, eredményes coaching

Stressz? Ide nekem! Lájkolom!

Önnek is összeugrik a gyomra, ha ezt a szót hallja: STRESSZ?!
Észrevette már, hogy a Facebook egyik kedvelt témája az a csúnya, gonosz stressz?!
Amikor pedig beírja a Google keresőjébe, hogy „Mi a stressz?”, még nem is kattintott s már elborzad, hisz az a minimum, hogy népbetegségnek nevezik és egész iparág próbál profitálni – nem kis sikerrel – a félelmeinkből… –a stressz okozta betegségekre kínált gyógymódokból…

Én mégis azt mondom, hogy kell nekem a stressz, ide nekem, lájkolom!

Miről van szó?
Néhány éve egy beszélgetés nyitotta fel a szememet, hogy miért is kell nekem a stressz, legalább is annak megerősítő, óvó védelmező hatása. Egy nyugdíjas sebész-belgyógyász orvossal utaztunk együtt és beszélgettünk. Szóba került a stressz is, és olyant mondott, amire talán halálom napjáig emlékezni fogok: „Ne feledd Tamás, a stresszre szükségünk van. Védelmet ad a betegségek ellen, sőt végső soron a rák kialakulását is meg tudja akadályozni!”
Egy világ rendült meg bennem, hogy aztán perceken belül össze is dőljön és egy új, egy szebb épüljön helyette.

Megosztom Önnel.

Nézzük gyorsan, mi is a stressz.
„Mindenkit ér, mindenki beszél róla, mégis csak kevesen vették a fáradtságot, hogy utánanézzenek, valójában mi is a stressz.” –mondta Selye János magyar származású orvos, a stresszelmélet megalkotója. Az ő meghatározása alapján „a stressz: a test nem specifikus válasza a testet ért igénybevételekre.”

No, ezzel még nem jutottunk sokkal előrébb, de hadd folytassam: Kétféle stressz létezik: EUSTRESSZ-pozitív stressz és DISTRESSZ-negatív stressz. A pozitív stresszt igazi életelixirként, éljük meg, optimistának, stimuláltnak, produktívnak , a helyzet urának érezzük magunkat, ahogy szembesülünk a kihívásokkal, s a test rövid időn belül visszatér egyensúlyi állapotába.

Most térjünk  vissza a beszélgetéshez. A stressz tehát biológiai folyamatokból tevődik össze, de lelki reakciókat eredményez. Akár biológiai, akár pszichológiai szempontból nézzük, alapvetően nem rossz, egy edzésnek is felfoghatjuk a védekező, megküzdő képességeink működésének fokozására. A baj, nevezetesen a distressz akkor kezdődik, ha nem tudjuk elhárítani az akadályt, flusztrál bennünket a helyzet és nem tudjuk megoldani a problémát.
Ilyenkor alapvetően négyféle viszonyulás a jellemző:
1.: küzdök ellene hatékonyan,
2.: menekülök hatékonyan,
3.: menedéket keresek hatékonyan, vagy
4.: beteggé teszem magam.
Tehát ha nem akarom beteggé tenni magam, akkor választanom kell az első három közül.

S ha megküzdök vele, akkor sikerélményem lesz, megerősödök, pozitív érzések, öröm és felszabadultság lesz úrrá bennem. És mindezek mellett –nem utolsó sorban– növekszik az ellenálló képességem.

Visszatérve a pozitív stresszhez, én ebből akarok minél többet, ezért teszek tudatos lépéseket, ilyeneket, mint: pozitív érzelmi kapcsolatok a családdal, szeretteimmel, társas együttlétek, egy-egy jó beszélgetés, megbocsájtás, hála és a sort még folytathatnám hosszan.

A negatív stressz elkerülhetetlen, de nem mindegyikkel kívánok megküzdeni. Van, amelyik elől én magam is elmenekülök,  és akad olyan is, amelyik elől menedékbe húzódom, de a megbetegítőt lehetőleg elkerülöm, –eddig sikeresen tettem ezt.
S amelyikkel pedig megküzdöttem? Szinte kivétel nélkül megerősítettek.

A nyugdíjas orvos barátommal való beszélgetésnek volt még egy fontos pontja. „Ha megmérkőztél a negatív stresszel, sose felejtsd el a pihenést, a feltöltődést!” – mondta ő és még hosszú kilométereken keresztül beszélgettünk az új felfedezésemről:
A jó stressz, kincset ér!

A nyári szabadsággal eltöltött napok már csak halványuló emlékek, közeledik az évvége, a karácsony. Nagy a hajtás, sok stressz ér bennünket.
Nem mindegy milyen válaszokat adunk rájuk.

Gondolatindító coaching keretében októberben és novemberben a stresszkezelése kapja a főszerepet.

Ha Ön úgy gondolja, hogy örömmel venné a segítségemet, akkor keressen és coaching keretében beszélgessünk erről és találjuk meg Önnek a jó megoldást, hogy eredményesebb, örömtelibb, magyarul emberhez méltóbb életet tudjon élni!

 

Szőke Tamás
coach
 

 

Felhasznált irodalom:
Dr.Selye János: Stressz distressz nélkül
Dr. Bagdy Emőke: A stresszről, a pszichoszomatikus betegségekről és a jóllétünkről.
Feldmár András: Stresszkezelési technikák.
 

Hagyjon üzenetet

Gondolalokat indítunk és elakadásoknál a coaching módszereivel segítünk!

Meggyőződésünk, hogy a gondolatok a leglényegesebbek az ember életében! Azért dolgozunk, hogy Önben és magunkban, újabb és újabb megoldást indító gondolatokat generáljunk. Ha pedig Ön a célok megvalósítása közben elakad, coachinggal segítjük!
A coaching mindig pozitív, megerősítő, támogató és megoldás-orientált,
vagyis a problémák azonosítása után a probléma megoldására és a problémából kivezető lépésekre fókuszál.